Ridhjälmen - på eller inte?

Nu tänker jag skriva ett inlägg om vad jag tycker angående att rida med hjälm eller inte.
Jag tycker det är otroligt korkat att rida utan hjälm, kan fatta om det gäller fotografering (fast fortfarande lika farligt), men att rida med hjälm bara för att man inte orkar, det är den sämsta bortförklaringen någonsin tycker jag!
Själv har jag ridit utan hjälm för fotografering, men inte annars!
Dock blir jag inte det minsta påverkad av om t ex Ingrid från Dressyrmupparna rider utan hjälm, varför skulle jag bry mig? Man behöver ju inte ta efter sina "förebilder" i allt, även om hon gör det behöver det ju inte betyda att jag också skulle göra det, för att "Jamen, hon gör ju det!" eller för att vinna "respekt". Jag antar att idén med förebilder är att man vill ta efter deras bra sidor...
Som ett exempel, vi säger att Amy Winehouse är min förebild, inte börjar jag ju knarka bara för att hon gör det?
Det är ju bara korkat, det där att storbloggarna inte ska få rida utan hjälm bara för att så många blir "påverkade". Jag vet inte, jag kanske bara inte blir påverkad så lätt, men jag tror ärligt talat inte att folk blir så lätt "smittade".
Om Ingrid skulle råka krossa skallen när hon är ute och rider och dö så är det hon som valt att rida utan hjälm, och då har hon alltså ridit på egen risk.
Men tänk på att olyckor händer när man minst väntar sig dem. Så hjälmen på alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0